Valberedningen deltar i styrelsemötet på första punkten
Styrelsens tog i höstas fram ett förslag till valberedningen om tankar kring arbetssätt för styrelsearbete mm och nu kunde valberedningen delta i styrelsemötet för att ta del av underlaget. Bifogar en reviderad version av underlaget för er som är intresserade att läsa. se nedan
GDPR / Digitaliseringsprojektet
Förslaget till GDPR-policyn presenterades och antogs. Kallelsen skickas ut som tidigare per post till fastighetsägarna två veckors innan stämman. Beslutades att kallelsen inte läggs ut på hemsidan, den kan innehålla personuppgifter, den kommer att läggas in i dokumentarkivet på den nya hemsidan med tillgång endast för styrelsen. Medlem kan begära att få kallelse och protokoll skickade till sig via e-post.
Uthyrning av lokaler
Beslutades att att skjuta upp hyreshöjning för Föreningsgården och Gamla Konsum, vilket beslutades i oktober 2022, tills digitalt bokningssystem och digitala lås införs.
Ekonomi
Ordf. och kassör träffar banken i januari för att diskutera förutsättningarna för lån till Båtstigens brygga att ha som till underlag till stämmo handlingarna.
Hyresgäster och hyresfastigheter
Hyresavtalen för lägenhet 1 och 9 är uppsagda till omförhandling.
I kontakt med kommunen ang.regler för centrumanläggningen, Torget, för alla lokaler gäller att de kan erbjudas både till boende eller affärsverksamhet, Styrelsen har varit i kontakt med kommunen och det är klart att koppla på ytterligare en toalett till det befintliga avloppssystemet från lägenhet nr 6 utan extra kostnad.
Vägar
Träff i Årsta Havsbad med rep. från kommunens VA-avdelning angående de ytligt liggande vägventilerna. Arbetet påbörjades 4 januari 2023. Kommunens plan är att först se till att snöröjning kan utföras problemfritt med början på våra större vägar. I fas 2 kommer alla ventiler att sänkas för att möjliggöra att vi kan hyvla våra vägar.
Styrelsen kräver en skriftlig tidsplan för arbetet av Haninge Kommun.
Dagvatten
Det dagvatten som rinner ut på Sven Wallanders väg ska nu pumpas på vatten. Tidigare beslut att göra en pumpgrop o pumpa bort vatten vid de tillfällen det blir översvämning har ändrats. Gubbsen spräcker berget med snigeldynamit och leder bort vattnet. Arbetet utförs vid varmare väder.
Mark och Park
Arbete pågår med att rensa sly i skogsgläntorna och några träd har tagits ner som utgör en fallrisk efter den senaste blåsten.
Bryggor
Arbetet med att ta fram ett överenskommelse med HBS pågår. Ett förslag är skickat och styrelsen inväntar synpunkter.
HBS är inbjudna till styrelsemötet i februari för ett första möte där bl.a senaste bryggbesiktningsprotokollet ska gås igenom.
Byggnader
Byggnadsbesiktning med JA’s Byggtjänster i Stockholm AB gjordes i december.
Elanläggningar
Elavtalen för pumphusen nr 2, 6, 7 och 9 är nu uppsagda enligt beslut i november.
Information
Inga ansökningar till redaktör eller layout för Havsbladet har inkommit.
Kallelse till 2023 årsstämma
Arbete med kallelsen fortgår. Ett förslag till utformningen av kallelsen föreligger.
Lokal för stämman
Vi har kontaktat stort antal uthyrare från Södermalm till Haninge både via mail och ett otal telefonsamtal och inte lyckats få tag i någon lokal som fungerar när det gäller öppettider och en för oss nödvändig lång framförhållning för bokning.
Det stämmobeslut som finns att alternera möten mellan Haninge och Åsö gymnasium fungerar inte. De hyr ut endast fram till kl. 21.30 och bokningen är endast möjlig att göra tidigast i slutet av februari och deras egna möten har företräde.
Den lokal som är bokad och tillgänglig är Fredrika Bremergymnasiet i Haninge.
Om någon av er har tips för framtiden på en bra lokal som kan bokas vid årsskiftet, tar minst 200 personer, rimlig hyra, öppet till från 17.00- 22.30 och ligger mellan Haninge och Södermalm och har buss eller T-bana och parkering i närheten tas det tacksamt emot!
Tillägg Den 19 januari utfördes en inspektion av Skogsstyrelsen i bl.a. Badparken, Karlslund och delar av vårt skogsområde. I tätortsnära skogar kan hyggesfritt skogsbruk vara ett alternativ för att bibehålla rekreationsvärden. Den här typen av rådgivning är gratis.Tallarna blir uppemot 800 år gamla!
Vi har fått tips på hur vi ska sköta det vi har, bedömning av eventuell fallrisk på träd och samtidigt hur vi ska ta tillvara på föryngringen av främst tallbeståndet.
En mycket försiktig gallring av några enstaka träd, främst björk, kan göras i badparken, för att de unga tallarna ska få ljus på kronan.
Styrelsens förslag till valberedningen
Baserat på våra erfarenheter av styrelsearbetet. Tidsåtgången är en uppskattning - mer jobb under våren än på hösten och om en ny roll inrättas för sekreterare torde antalet timmar minska rejält för flera i styrelsen.
Ordförande
10-30 tim/vecka med nuvarande organisation
Arbetsledare, lönesamtal, mötesledare, kontakter med kommun och myndigheter, sammankallande till verksamhetsmöten, samverkansmöten med kommunen, GDPR ansvarig
Vice ordförande
5 - tim/vecka + timmar för ansvarsområde
Stand in för ordförande och sekreterare vid sjukdom/frånvaro
Bollplank till ordföranden
GDPR ansvarig
Förslag på en ny sekreterarroll
Sekreterare/admin, ledamot i styrelsen alt. adjungerad
Vi föreslår en timanställd sekreterare/administratör för att minska arbetstiden för övriga styrelsen;
Svarar/fördelar alla inkommande ärenden, telefon o mail, från medlemmar.
Bemannar styrelse telefonen på dagtid. Posthantering. Administrativ service till styrelse och gubbs. Informationsansvarig, hemsida och anslagstavlor. Bevakning av avtal och upphandlings behov. Hantera medlemmars parkeringsavtal och parkerings brickor
Skriver protokoll, förberedelser, efterarbete, vid styrelsemöten
Information och kontakt med Lantmäteriet, Villaägarna, REV, SRV, Avarn mfl
Ansvarig för stämmo processen
Rollen ska ingå i AU.
Kassör
10-15 tim/vecka
Budget, resultatuppföljning, tidsredovisning, fakturor
Ekonomiutbildad i någon form
Underhållsplan
Övriga ledamöter med ansvarsområden
25-50 timmar per år + möten
Föreslår att ledamöterna delar på ansvarsområden vilket minskar sårbarheten, fungera som bollplank till varandra och sprida kunskaper i gruppen.
Förmåga att driva ett ärende inom sitt ansvarsområde muntligt och skriftligt
Beställa och prioritera arbete hos Gubbsen
Köpa/upphandla externa tjänster vid behov
Utveckla och ajourhålla utvecklingen inom sitt ansvarsområde
Styrelsemedlem
Egen mobiltelefon, dator och ev. krävs skrivare - Internet
Ingen milersättning vid styrelsemöten
För en nyckelroll är det svårt att vara yrkesaktiv; möjligen deltid / därav behov av utökad sek/adm roll
Från januari och inför stämman är det mer arbete än vanligt
Ingen förtäring utom kaffe erbjuds på möten/sammankomster
1 styrelsemöte i månaden
1 arbetsdag inför stämman
1/2 dag för informationsträffar med styrelse, adjungerad och anställda
AU-möten vid behov
Ha möjlighet att frigöra 1-2 dagar för kurs
Samlat kompetensbehov inom styrelsen
Kunskap om förenings- och styrelsearbete
Läsa in sig på olika frågor snabbt
Kunnig i/eller få utbildning i anläggningsbeslut, samfällighetslagen
Kunna ha kontakter med myndigheter muntligt och skriftligt
Kunskap om att söka tillstånd, skrivelser, remisser
Kunskaper om bygglov, tillstånd och vad som gäller i Årsta havsbad
Hantera klagomål på telefon och mail
Konflikthantering och stöd
Arbetsledning till våra anställda
IT kompetens - GDPR